Ocena oddziaływania na środowisko - procedura administracyjna prowadzona przed podjęciem realizacji przedsięwzięcia mająca na celu rozważenie środowiskowych skutków tego przedsięwzięcia.
Przedsięwzięcie- zamierzenie budowlane lub inna ingerencja w środowisko polegające na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu w tym również wydobywanie kopalin.
Przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikują się jako jedno przedsięwzięcie także wtedy, jeżeli są one realizowane przez różne podmioty (art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawyUooś).
Oceny oddziaływania na środowisko wymaga, zgodnie z art. 59 ustawy Uooś, realizacja planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:
I GRUPA to przedsięwzięcia wymienione w załączniku I do Dyrektywy 85/337/EWG – podlegają procedurze OOŚ obowiązkowo.
Przedsięwzięcia należące do I grupy wymienione zostały w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
II GRUPA to przedsięwzięcia wymienione w załączniku II do Dyrektywy 85/337/EWG – powinny być poddane procesowi selekcji (screening), który pozwoli określić, czy konkretne przedsięwzięcia wymienione w załączniku - ze względu na charakter, wielkość, lokalizację i potencjalną możliwość wywierania znaczącego wpływu na środowisko - wymagają oceny oddziaływania na środowisko.
Za przedsięwzięcia należące do II grupy rozumieć należy te wymienione w§3rozporządzenia Rady Ministrówz dnia 9.11.2010 r.
Od 15 listopada 2010 r. obowiązuje nowe Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213 poz. 1397).
Zgodnie z art. 4 ust. 2 Dyrektywy 85/337/EWG organy państwa członkowskiego same ustalają, które przedsięwzięcia z załącznika II wymagają OOŚ na podstawie selekcji (screeningu):
W Polsce obowiązuje mieszany sposób selekcji będący połączeniem tych dwóch metod.
Zarówno przy zastosowaniu metody kategorycznej jak i indywidualnej stosuje się kryteria selekcji wymienione w załączniku III do dyrektywy 85/337/EWG.
NATURA 2000
Podstawą prawną tworzenia sieci Natura 2000 jest dyrektywa Rady 79/409/EWG zdnia 2 kwietnia 1979 roku w sprawie ochrony dzikiego ptactwa i dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 roku w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, które zostały transponowane do polskiego prawa, głównie do ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.o ochronie przyrody.
Sieć Natura 2000 tworzą dwa typy obszarów:
Polskie obszary Natura 2000: http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/
Oddziaływanie na obszar Natura 2000
organ wydający decyzję jest obowiązany rozważyć, czy planowane przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000.
Są to przedsięwzięcia z tzw. III grupy (art. 96 ust 1 ustawy Uooś). Dla przedsięwzięć zgrupy III przeprowadza się ocenę habitatową, ograniczoną do badania oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.
Brak tu jest listy przedsięwzięć podlegających ocenie naturowej, tak jak ma to miejsce w przypadku ogólnej oceny oddziaływania na środowisko, gdzie załączniki I i II do dyrektywy wymieniają ich rodzaje. W praktyce oznacza to, że każde przedsięwzięcie, które potencjalnie znacząco oddziałuje na obszar Natura 2000, wymaga oceny.
WŁAŚCIWOŚĆ ORGANÓW
Zgodnie z art. 75 ustawy Uooś, organami właściwymi do wydania decyzji ośrodowiskowych uwarunkowaniach są:
dla przedsięwzięć należących do I grupy:
dla przedsięwzięć należących do II grupy:
ZAŁĄCZNIKI4a i 4b DOWNIOSKU O DOFINANSOWANIEW RAMACHRPO WD
Załącznik 4a dotyczy kategorii przedsięwzięć zawartych w załącznikach do dyrektywy, a nie kategorii przedsięwzięć zawartych w § 2 i § 3 obowiązującego rozporządzenia RM. W przypadku niektórych przedsięwzięć polskie przepisy są bardziej rygorystyczne i kwalifikują przedsięwzięcia do „wyższej” grupy – w takiej sytuacji należy dokładnie zweryfikować, w którym z załączników Dyrektywy OOŚ zostało umieszczone dane przedsięwzięcie. Nie oznacza to oczywiście, iż nie należy przeprowadzić procedury administracyjnej zgodnej z wymogami prawa krajowego.
Po stronie beneficjenta ubiegającego się o środki wspólnotowe pozostaje dowiedzenie, że przedsięwzięcia nie wymienione w załącznikach I i II do Dyrektywy zostały poddane prawidłowej selekcji, w wyniku której odstąpiono od przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko. W takim przypadku rzetelna argumentacja przyczyn odstąpienia od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, uwzględniająca rodzaj i charakter, lokalizację oraz skalę możliwego oddziaływania przedsięwzięcia, powinna zostać przedstawiona wczęści opisowej wniosku o dofinansowanie.
Załącznik 4b – zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000.
Zgodnie z art. 32 ust. 3 Uop organem właściwym do wypełnienia zaświadczenia jest RDOŚ, wykonujący zadania Regionalnego Konserwatora Przyrody.
- jeżeli ocena wykazała brak znaczącego negatywnego oddziaływania, należy zaznaczyć podpunkt (1) w pkt. A.4.1 i wypełnić pole tekstowe,
- jeżeli ocena wykazała znaczące negatywne oddziaływanie, ale spełnione zostały przesłanki z art. 34 Uop., należy zaznaczyć podpunkty (1) i (2) i dołączyć formularz określony w podpunkcie (2).
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć (poza oczywistą zgodnością z prawem krajowym) powinna być zgodna z Dyrektywą 85/337/EWG
Na procedurę składają się:
Podstawowym elementem oceny jest analizowanie wariantów środowiskowych realizacji inwestycji w tym:
- wraz z uzasadnieniem ich wyboru.
Więcej informacji na stronach:
Nastronie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ)zamieszczone sąprzykładowe poprawnie sporządzone dokumenty wymagane przez IZ RPO WD m.in. wzory poprawnie sporządzonych decyzji środowiskowych i postanowień wpostępowaniu OOŚ:
Wzory dokumentów na stronie GDOŚ
Lista sprawdzająca poprawność procedury OOŚ
W związku z pozyskaniem przez nasz region dodatkowych środków unijnych do wykorzystania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013 pochodzących z podziału Krajowej Rezerwy Wykonania oraz Dostosowania Technicznego (27 039 213 Euro) Instytucja Zarządzająca RPO WD opracowała projekt zmiany Programu, który następnie został poddany konsultacjom społecznym oraz był uzgadniany z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. IZ RPO WD uzyskała również pozytywną opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu odnośnie zamierzenia odstąpienia od przeprowadzania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko zmienionego dokumentu.
Dnia 14 czerwca br. Zarząd Województwa Dolnośląskiego uchwałą Nr 782/IV/11 postanowił odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) projektu zmienionego dokumentu. W opinii Instytucji Zarządzającej Programem wprowadzono niewielkie modyfikacje przyjętego RPO WD, a realizacja postanowień zmienionego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.
W ramach opracowanego projektu zmiany RPO WD nie zaplanowano alokowania środków na nowe obszary wsparcia, które nie byłyby wcześniej zaakceptowane przez Komisję Europejską. Ponadto, wszelkie projekty inwestycyjne beneficjentów mogą być realizowane w ramach Programu po uprzednim przedstawieniu dokumentów z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub na obszary Natura 2000, co jest szczegółowo weryfikowane w Instytucji Zarządzającej RPO WD przez oceniających wnioski o dofinansowanie.
Uchwała ZWD nr 782/IV/11
Pobierz dokument
Uzasadnienie do uchwały ZWD nr 782/IV/11
Pobierz dokument
Załącznik do uchwały ZWD nr 782/IV/11
Pobierz dokument
Postanowienie Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w sprawie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla dokumentu pn. "Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013"
Pobierz dokument
Pismo Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w sprawie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla dokumentu pn. "Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013"
Pobierz dokument
Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. UE. L 210 z dnia 31 lipca 2006 r. z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2009r. Nr 84 poz. 712), IZ RPO WD zainicjowała proces zmiany Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.
Projektowane zmiany obejmują:
1. Zmiany w wartościach docelowych wskaźników programowych.
2. Wprowadzenie zmian w załączniku 3 do RPO WD - Zasady dot. przygotowania Lokalnych Programów Rewitalizacji oraz podziału środków przeznaczonych na realizację Lokalnych Programów Rewitalizacji w miastach powyżej 10 tysięcy mieszkańców.
3. Wprowadzenie zmiany w treści Priorytetu 10 RPO WD „Pomoc Techniczna”.
4. Wprowadzenie zmian redakcyjnych w treści RPO WD wynikających ze zmiany
w strukturze UMWD.
Z uwagi na to, iż propozycja zmian dokumentu stanowi niewielkie modyfikacje przyjętego już dokumentu pn. „Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013” oraz fakt, iż realizacja przyjętych zmian dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
i Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny wyrazili zgodę na odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu zmian.
Wobec tego dnia 11 czerwca 2013 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego Uchwałą Nr 4204/IV/13 postanowił odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) projektu zmienionego dokumentu. W opinii Instytucji Zarządzającej Programem wprowadzono niewielkie modyfikacje przyjętego RPO WD, a realizacja postanowień zmienionego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.
Uchwała ZWD nr 4204/IV/13
Załącznik do uchwały ZWD nr 4204/IV/13
Postanowienie Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w sprawie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla dokumentu pn. "Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013"
Pismo Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w sprawie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla dokumentu pn. "Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013"
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich
w województwie dolnośląskim:
Wybrzeże J. Słowackiego 12-14, pokój nr 300
50-411 Wrocław,
Infolinia: 801 700 008
Tel. (71) 776 95 01, (71) 776 96 51, (71) 776 97 64, (71) 776 97 65
Fax (71) 776 98 41
e-mail: pife@dolnyslask.pl
rpo@dolnyslask.pl
Punkty w Regionie
kliknij tutaj
Realizacja RPO WD
Do tej pory wydaliśmy
4 798 249 493 PLN
Wartość podpisanych umów - dofinansowanie ze środków UE
5066080089 PLN
Stan na dzień 31.08.2015